Salgsbetingelser
Angrefrist
Her følger informasjon om angrerett, reklamasjon og retur av varer.
Produktfeil og/eller feil levering av produkt:
Dersom du angrer kjøpet eller ønsker å bytte i annen modell/farge/størrelse, betaler du kun returporto. Dersom returen skyldes feilekspedering, feil eller mangler ved varen, refunderer vi naturligvis dine utgifter. Nye varer blir sendt omkostningsfritt.
NB! Dette gjelder ikke ved forsendelser til utlandet. Her må kjøper betale all frakt ved bytte av varer.
Retur av produkter:
Hvis vi har anbefalt deg å returnere produktet til oss for reparasjon eller ombytte må du pakke varen forsvarlig (i originalforpakning ) sammen med alt medfølgende tilbehør.
Fyll ut Barne-og Familiedepartementets angreskjema. (vi legger det alltid med i pakken).
Reklamasjon:
I henhold til Norsk lovgivning må all reklamasjon meldes innen 14 dager fra mottak av varen.
Angrerett og uavhentede pakker:
Dersom du skulle angre på ditt kjøp hos oss, er det Lov om opplysningsplikt og angrerett m.v. ved fjernsalg og salg utenfor fast utsalgssted som gjelder. I henhold til Angrerettloven har du noen plikter og oppgaver. Disse finner du i avsnittene nedenfor. Vi ønsker at nødvendige tiltak i forbindelse med dette skal være så enkle som mulig for alle parter innenfor lovens bestemmelser.
Under finner du noen viktige utdrag fra angrerettloven.
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.(jf Angrerettloven § 6, punkt e)
Angreretten gjelder ikke dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelse eller forringelse skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side. (jf. Angrerettloven § 12 punkt
Returkostnadene bæres av forbrukeren, så sant vi ikke har sendt deg feil vare (jf. Angrerettloven § 15 første ledd).
Du har 14 dagers angrerett
Etter angrerettloven kan forbrukeren gå fra avtalen uten å oppgi noen grunn innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte (se side 2 av angreskjemaet). Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt.
Melding om bruk av angreretten må gis til selgeren innen fristen, og kan gis på hvilken som helst måte. Du kan bruke dette skjemaet (returskjema). Fristen anses overholdt dersom meldingen er avsendt innen fristens utløp, og du bør sørge for at dette kan dokumenteres.
Angrefristens utgangspunkt
Opplysningene i henhold til angrerettloven kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte når kravene i § 9 jf. § 7 er oppfylt og dette skjemaet er mottatt ferdig utfylt med de opplysningene selgeren skal fylle ut. Se utdrag fra §§ 9 og 7 nedenfor.
§ 9. Opplysningsplikt ved avtaleinngåelse
I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:
a) opplysningene som nevnt i § 7 første ledd bokstav a-f.
b) vilkårene og framgangsmåten for, samt virkningene av å benytte angreretten.
c) opplysninger om eventuell ettersalgsservice og gjeldende garantivilkår.
d) vilkår for oppsigelse av avtalen dersom den er tidsubegrenset eller av mer enn ett års varighet.
e) bekreftelse av bestillingen.
Ved kjøp av varer skal forbrukeren motta opplysningene senest ved levering. Ved avtaler om varer som skal leveres til en annen enn kjøperen, kan det avtales at opplysningene skal gis først etter levering av varen. Opplysningene etter bokstav b-e skal uansett gis etter avtaleinngåelsen, selv om de er gitt på denne måten tidligere.
§ 7. Opplysningsplikt før avtaleinngåelsen
Før det blir inngått en avtale skal forbrukeren motta opplysninger som forbrukeren har grunn til å regne med å få, herunder opplysninger som forbrukeren har krav på etter annen lovgivning. Forbrukeren skal i alle fall ha opplysninger om:
a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper.
b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen.
c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) eller ikke.
d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser.
e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse.
f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i.
Merk: Det er ikke angrerett på spesialbestillinger der varen er produsert eller bestilt hjem spesielt etter dine ønsker.
Oppgjør og returkostnader ved bruk av angreretten
Angrerettloven gjelder kun ved forbrukerkjøp. Angreretten kan derfor ikke benyttes av firmaer eller andre som har handlet som ledd i næringsvirksomhet.(jf Angrerettloven § 6, punkt e)
Hvis du benytter deg av angreretten skal du ha tilbake det du har betalt. Alle kostnader som faktisk er belastet kunden, herunder porto, ekspedisjonsgebyr og postoppkravsgebyr skal tilbakebetales og selgeren skal ha tilbake varen. Dersom avtalen er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg (f.eks. postordresalg, internettsalg og tv-shopping) må kjøper bære returkostnadene selv, med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.
Uavhentede pakker
Dersom du ikke henter pakken og forholder deg ellers helt passiv, vil dette ikke gi oss noen indikasjoner om hvorfor pakken ikke er hentet. Du vil da ikke ha oppfylt kravene som stilles til deg i henhold til Angrerettloven §11 og §13, og mister således retten til å gå fra avtalen. Du vil da bli belastet med fraktkostnader tur/retur og et gebyr pålydende kr. 300,-. Dette for å dekke våre kostnader i forbindelse med den uavhentede pakken.
Annet
Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde. Angrerettloven griper ikke inn i rettigheter du har etter bl.a. kjøpsloven hvis det skulle oppstå mangler eller forsinkelser.
Dersom du beholder varen, kan du på visse vilkår kreve prisavslag, omlevering (ny vare), erstatning eller heve kjøpet (få pengene tilbake). Du må da reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget feilen/mangelen.
Har du spørsmål om angrerettloven, kjøpsloven eller andre regler som angår deg som forbruker, kan du kontakte Forbrukerrådet i ditt hjemfylke. Internettadresse: forbrukerradet.no
Frakt og -kostnader
Standard forsendelsesmåte er brev eller norgespakke avh. av størrelse.
Pakker lengre enn 120 cm har et lengdetilllegg på prisen.
Kajakker har egne fraktpriser avh. av postnummer. Kajakker leveres av speditør direkte til kunde eller for avhenting på fraktterminal.
Fraktpriser fremgår for din ordre i «Kasse».
For bestillingsvarer kommer vi tilbake til deg angående leveringstider med mer. Vi forsøker alltid å sende varene samme dag.
Vi tilbyr pakkesporing som du mottar i e-post fra oss. Send ellers forespørsel om din pakke til office@padlespesialisten.no.
Fraktskader
For varer sendt utenom Postens distribusjonsnett, som for eksempel med Tollpost, DSV, Nor-Cargo og så videre, må varen pakkes helt ut på transportørens terminal eller annet mottakersted for å utelukke fraktskader. Ved klage på fraktskader oppdaget senere enn dette vil mottaker stille svakere, ettersom transportør vil kunne hevde at skade er skjedd etter utlevering.
Bytte
Dersom du ønsker en annen farge eller annen størrelse enn det du har mottatt, kan du sende til oss, så dekker vi portoen på ny sending.
NB! Unntak for kano, kajakk og spesialtilpassede varer